RSS

UYON - UYON KAWRUH GAMELAN

Uyon-uyon
·         Maguyu-guyu è pasugatan gendhing mirunggan ing adicara pahargyan pinanganten utawa ing pagelaran ringgit purwa.

·         Unining Gendhing tanpa joged utawi umumipun kanthi thuthukan alon.
·         “uyu”, (kn) Gegendhingan nabuh gamelan (ing nalkane duwe gawe) miturut Baosastrajawa W.J.S Poerwadarminta.

Kawruh Budhaya Gamelan Jawa
Miturut Baosastra Djawa W.J.S Poewadarminta, Gamelan inggih menika arane tetabuhan kang rericikane (Instrumen) akeh banget (Saron, Bonang, Gender, lsp).
Bahan sing biasane dianggo nggawe gamelan arup perunggu utawa gangsa (campuran tembaga lan timahsari), Kuningan saha Barut (Wesi lan Plat).
Miturut daerahe, Gamelan dibagi dadi 3, yaiku :
§      Bali, tempone luwih cepet ketimbang gamelan seko Sunda lan Jawa.
§      Sunda, Musike mendayu-dayu lan didominasi swara suling.
§      Jawa (Jawa tengah uga Yogyakarta lan sebageyan jawa wetan), umum e nadane luwih lembut lan nganggo tempo luwih alon.

Amarga kui, Gamelan Jawa iku uga kasebut pentatonis. Saprangkat gamelan komplit iku nduwe 2 laras inggih punika Gaamelan Slendro lan gamelan Pelog. Laras slendro beda karo pelog, ing slendro ora ana nada 4 (papat/pat) karo 7 (pitu/pi). Laras Slendro nduwe 5 nada, inggih menika 1 2 3 4 5 6 kanthi interval kang padha. Dene laras pelog ik nduwe 7 nada inggih punika 1 2 3 4 5 6 7. Nadyan mangkono, gamelan pentatonis kuwi dhasare ana 5 nada (penta= 5, tone=nada).

Laras inggih punika swara kang ajeg dhuwure, ora owah,kasebut uga nada, sistemnada/tonalsystem. Laras slendro(SI.) ateges siistem ada kang manut cendhek-dhuwure lan intervalsaka  gamelan slendro,semono uga laras pelog (PI.).

Titi laras inggih punika notasi nada kang ditulis manut sistemnada laras lan pathete. Pathet ing laras slendro iku antane, pathet Nem (6), pathet (9),lan pathet manyura (Myr). Dene pathet ing laras pelog inggih punika, pathet Lima (5), pathet Nem (6), lan pathet Barang (Br.).

Ing ngisor iki ndharan cekak bab ricikan gamelan miturut wujud, bahan, cara nabuh gamelan:
1.      Wujud Tebokan

Wujud gamelan iki kayadene Bedhug, Kendhang, Tambur. Cara nabuh dithutuhuk (bedhug, tambur), dikebuk/ keplak/ tabok (kendhang).
Kendhang wujude ana kendhang ageng/gedhe/gending, kendhang ketipung, kendhang ciblon/batangan, lan kendhang sabet/ kosek/ wayang.

kendhang

2.      Wujud Wilahan
Gamelan sing wujude wilahan inggih menika Gender, Slenthem, Gambang, Demung, Saron, Peking. Carane nabuh yaiku dithuthuk.
gambang

slenthem


Gender

3.      Wujud Wilahan Pencon
Gamelan sing wujude wilahan pencon inggih punika Slentho, Gong Kemodhong, Kecer. Cara nabuhe yaiku dithuthuk.
 
kecer
4.      Wujud Pencon
Gamelan sing wujude pencon inggih punika Bonang, Kethuk, Kenong, Kempyang, Kempul, Suwukan, Gong. Cara nabuh gamelan iki yaiku kanthi cara dithuthuk, jagur.
bonang



5.      Wujud Kawatan
Gamelan sing wujude kawatab inggih punika Rebab, Siter, Clempung. Cara nabuhe inggih punika kanthi cara dipethik/ cuwik. Dikosok/ digesek.

rebab

6.      Wujud Pipa
Gamelan sing due wujud pipa inggih punika suling. Cara ngungelaken gamelan iki yaiku disebul kang dueni fungsi kanggo variasi melodi.

suling

(Kapetik saking LKS kagunan weh urubing kabudyan kangge kelas XI SMA/MA/SMK, kanthi ewah- ewahan sawetawis)
Sumber : http://arifa001017.blogspot.co.id/2017/05/pengertian-uyon-uyon-gamelan.html

0 komentar:

Posting Komentar